Σάββατο 21 Μαΐου 2011

Μια συγγνώμη από τις ερχόμενες γενιές


Vincent van Ghogh - Old Man in Sorrow

Η διαπίστωση επώδυνη:  η διαμορφωμένη και επικρατούσα κοινωνική ηθική στο ενεργό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, σέρνει τη χώρα ταχύτερα στην καταστροφή από την ίδια την οικονομική κρίση. Είναι εμφανές ότι βιώνουμε κυρίως μια κρίση αξιών παρά οικονομική. Οι άνθρωποι που θα περίμενε κανείς να βγουν μπροστά και να σύρουν τους υπόλοιπους στο δρόμο για την έξοδο από αυτήν, δίνουν τη μάχη της συντήρησης, της οπισθοδρόμησης. Η συμβολή όλων μας στην διαμόρφωση αυτής της ηθικής, των κοινωνικών προτύπων,  των χαρακτήρων είναι μεγάλη και όμοια μεγάλη είναι η ευθύνη μας γι’ αυτό που παραδίνουμε στις επόμενες γενιές. Για τον λόγο αυτό, οφείλουμε να ζητήσουμε συγνώμη.  
Συγγνώμη από τη νέα γενιά. Όχι τόσο για τον τρόπο που χειριστήκαμε τα οικονομικά και τους αφήσαμε ένα κράτος χρεωμένο αλλά για την άθλια πολιτική και κοινωνική ηθική που τους κληρονομούμε. Μια ηθική που με περηφάνια καλλιεργήσαμε και περιφέραμε στο παζάρι των ιδεών αλλά που αποδεικνύεται όχι ανάπηρη, όχι απλά λαθεμένη αλλά σε δεδομένες περιστάσεις, επικίνδυνη.
Συγγνώμη, για την ανοχή μας ή την στήριξή μας σε λογικές και φαινόμενα που καλλιέργησαν τον μη σεβασμό στους νόμους, τη δαιμονοποίηση του κέρδους, την αντιπαλότητα στην εργασία, την θεοποίηση της χωρίς όρους και όρια διεκδίκησης, την ερωτοτροπία με τη βία.
Συγγνώμη για στρεβλώσεις που οδήγησαν ώστε η κοινωνική ευθύνη να ταυτίζεται με τη ρουφιανιά, το κράτος με το απόλυτο κακό, ο μέσος πολίτης να αποκαλείτε μικροαστός και να ταυτίζεται με το διάβολο.
Συγγνώμη γιατί εξοβελίσαμε τον σεβασμό ως εκδήλωση μικροαστισμού και, συνεπώς, ως μέγιστη αμαρτία σύμφωνα με το ψευδοαριστερό μας ιδεολόγημα.
Συγγνώμη επειδή ηθελημένα προκαλέσαμε σύγχυση ανάμεσα στο δικαίωμα στην απεργία και τον εξαναγκασμό, την υποχρέωση στην παραγωγικότητα και την ταξική προδοσία.
Συγγνώμη επειδή ταυτίσαμε τον κοινωνικό έλεγχο με την συνδικαλιστική ασυδοσία. Την συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων με την συμμετοχή στην λεηλάτηση των κοινωνικών πόρων. Συγγνώμη επειδή αναδείξαμε την πολιτεία σε εν δυνάμει αντίπαλο και την κλοπή σε πράξη αντίστασης.
Συγγνώμη γιατί επιδιώξαμε την γιγάντωση του δημόσιου και την συρρίκνωση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας την ίδια στιγμή που κατηγορούσαμε το αστικό κράτος για κάθε δεινό της χώρας. Συγγνώμη γιατί χτίσαμε μια παιδεία στα θεμέλια του διορισμού και όχι της παραγωγής γνώσης. Συγγνώμη γιατί όπου μας δόθηκε ευκαιρία να ασκήσουμε εξουσία, επιδοθήκαμε σε όργιο διορισμών. Ήταν ένας τρόπος να εξαναγκάσουμε το αστικό κράτος σε κατάρρευση για να αποδείξουμε την υπεροχή των ιδεών μας ή απλά μια ακόμη απόδειξη της μωρότητας μας; Μάλλον το δεύτερο. 
Δεν γνωρίζω αν τα παιδιά μας ή τα παιδιά των παιδιών μας θα μας συγχωρήσουν ποτέ. Αν ήμουν στη θέση τους δεν θα το έκανα. 

Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Ανοιχτή επιστολή στον πρωθυπουργό


Γιώργος Παπανδρέου

Κύριε πρωθυπουργέ
Προχωρήστε σε γενναίο ανασχηματισμό και θέστε μια προϋπόθεση: όλοι όσοι αναλάβουν καθήκοντα υπουργού ή υφυπουργού θα υπογράφουν από πριν επιστολή παραίτησης με ανοιχτή ημερομηνία, η οποία θα παραμένει στα χέρια σας σε όλη τη διάρκεια της θητείας τους. Επιλέξτε πρόσωπα που μπορούν και θέλουν να προχωρήσουν άμεσα στις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές. Άτομα με αποδεδειγμένες ικανότητες, όχι απαραίτητα κοινοβουλευτικούς ούτε απαραίτητα τεχνοκράτες. Να ξέρετε (νομίζω ότι πλέον το έχετε μάθει) ότι οι ανίκανοι κρύβονται με επιτυχία πίσω από μεγάλα βιογραφικά.
Πείτε σε όλους τους υπουργούς σας ότι θα πρέπει να κινηθούν γρήγορα και να κάνουν πολλά. Μην αφήσετε κανέναν (ούτε καν τον ίδιο σας τον εαυτό) να δικαιολογηθεί ότι κάνατε πολλά και ότι κινηθήκατε γρηγορότερα σε σχέση με το παρελθόν. Ό,τι κι αν κάνατε, δεν ήταν ούτε αρκετό ούτε αρκετά γρήγορο. Οι δράσεις στο παρόν δεν γίνονται για να αλλάξουν το χείριστο παρελθόν αλλά για να αποτρέψουν το ζοφερό μέλλον.  

Κύριε πρωθυπουργέ
Η υπεροψία και η αλαζονεία δεν μπορεί να έχουν θέση στην κυβέρνηση. Η σοφία των πολιτικών αποδεικνύεται με την κατανόηση του momentum αποχώρησης από την ενεργό δράση. Πολιτικοί κάθε εκτοπίσματος, αν έχουν την διάθεση να προσφέρουν αλλά δεν μπορούν να κρατήσουν χαμηλούς τόνους, ας το κάνουν από το παρασκήνιο. Δεν έχουν θέση σε κυβερνητικά σχήματα.
Θέση δεν έχει επίσης ο ερασιτεχνισμός, η αναβλητικότητα, η απραξία. Οι λάτρεις των συσκέψεων και όσοι κινούνται πολύ χωρίς να κάνουν τίποτα μπορούν κάλλιστα να περιφέρουν τα σαρκία τους σε κοσμικούς ή άλλους κύκλους, ή να γίνουν τηλεσχολιαστές. Δεν είναι ανάγκη να το κάνουν από κυβερνητική θέση. Στην κυβέρνησή σας χρειάζεστε εργάτες. Τέτοιοι, να το ξέρετε υπάρχουν και εκτός ΠΑΣΟΚ. Ίσως εκτός ΠΑΣΟΚ να είναι και περισσότεροι. Μην διστάσετε να τους αξιοποιήσετε.
Δεν υπάρχει πλέον κανένα περιθώριο. Κανένα. Ο ανασχηματισμός είναι το τελευταίο σας καταφύγιο. Δυστυχώς, και η δική μας ύστατη ελπίδα. Αν αποτύχετε, η παραίτησή σας θα είναι μονόδρομος  μεν, άχρηστη δε. Αν έχετε τον παραμικρό ενδοιασμό, παραιτηθείτε τώρα!

Κύριε πρωθυπουργέ.
Στα πενήντα μου, η γενιά μου είναι μια χαμένη γενιά. Δυστυχώς, έχουμε ήδη υποθηκεύσει και τη γενιά των παιδιών μου. Αντιλαμβάνεστε ότι δική σας ευθύνη είναι να διασφαλίσετε την γενιά των εγγονών μου. Πράξτε υπεύθυνα. Αρθείτε πάνω από ιδεοληψίες, αγκυλώσεις, παραδόσεις, εποχές, παρατάξεις και κόμματα. Έχετε μπροστά σας μόνο το αύριο των εγγονών μας και το τραγικό μας σήμερα. Αποστολή σας είναι να κάνετε τα πάντα ώστε η γενιά εκείνη να μην βρεθεί ποτέ στη θέση τη δική μας. Αντέχετε να σηκώσετε αυτή την ευθύνη; Πιστεύετε ότι έχετε την ομάδα που θα ανταποκριθεί στην πρόκληση; Αν ναι, προχωρήστε, αν όχι, κάντε στην άκρη. Υπάρχουν άλλοι που θέλουν  να σας προσπεράσουν. 

Καλή σας δύναμη για το καλό όλων μας. 

Σαββοπουλιάς


Ο Νιόνιος στο περιβόλι του

Μου είναι απόλυτα κατανοητή η οποιαδήποτε, είτε θετική είτε αρνητική είτε αδιάφορη, αντίδραση στις δηλώσεις Σαββόπουλου για το πρόβλημα του κέντρου της Αθήνας. Ο καθείς έχει δικαίωμα στη γνώμη όπως ο καθένας έχει δικαίωμα στο σχολιασμό αυτής.
Θα έλεγα στον καθένα να διαβάσει προσεκτικά και νηφάλια τα όσα είπε πριν τον καταδικάσει. Μια εθελοντική μετεγκατάσταση μεταναστών στην ελληνική ύπαιθρο όπου θα καλλιεργούν τη γη κάτω από την προστασία του ΟΗΕ δεν είναι κάτι το απορριπτέο και φυσικά δεν έχει καμιά σχέση με εξορίες και άλλα φαιδρά. Δίο μόνο κίνδυνοι υπάρχουν:  να αντιδράσουν οι ελληναράδες οι οποίοι θα μιλήσουν για αλλοίωση του πληθυσμού εθνικά ευαίσθητων περιοχών ή να αντιδράσουν από ένστικτο όσοι έχουν ταυτίσει στο νου τους την μετεγκατάσταση με εκτοπισμό. Τα θετικά, πολλά. Δεν είναι μόνο η αναζωογόνηση μιας εγκαταλειμμένης επαρχίας αλλά και η οικονομική απαλλαγή της Ελλάδας από την ανάγκη συντήρησης του τεράστιου αριθμού των μεταναστών. Φυσικά όλα αλλάζουν αν η μετεγκατάσταση δεν είναι εθελοντική. Πάντως τα φαιδρά περί προσπάθειας ενσωμάτωσης των ανθρώπων αυτών στην ελληνική κοινωνία ακούγονται περισσότερο φασιστικά από άλλες απόψεις. Άσε που είναι παντελώς ανεδαφικά για μια χώρα χωρίς οικονομικό και υπό κατάρρευση κοινωνικό ιστό. 
Επανέρχομαι στην εισαγωγή και λέω ότι κατανοώ την έκφραση αντίδρασης. Αυτό όμως που μου είναι παντελώς ακατανόητο είναι η σύνδεση των απόψεων του Σαββόπουλου με τη μουσική του. Το ότι μας έχει προσφέρει καταπληκτικά τραγούδια δεν τον κάνει σοφό επί παντός επιστητού. Το ίδιο ισχύει και για όλους τους δημιουργούς και το έχω επαναλάβει πλειστάκις για τον Μίκη Θεοδωράκη: μπορεί να είναι μέγιστος συνθέτης αλλά πολιτικά, κατά τη γνώμη μου, είναι βλαξ.
Αλήθεια, θα έκρινε κανείς τις επιδόσεις της κ. Σκραφνάκη ως νομικού, εξ αιτίας των δηλώσεών της; Φυσικά και όχι!.

Περί Δημοκρατίας και άλλα τινά


Τον Φεβρουάριο του 2008, εκφράζοντας την αγωνία πολλών μπορστά στην κρίση αξιών στην πολιτική ακηνή αλλά και στην κοινωνία, έγραψα μια σειρά (3 συγκεκριμένα) άρθρων που κατέληγαν με τρόπο που προκάλεσε σωρεία συζητήσεων στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο. Επειδή πολλά από όσα τότε έγραψα εξακολουθούν να ειναι επίκαιρα με τον τρόπο τους ακόμα και σήμερα, παραθέτω όλο το ενοποιημένο κέιμενο παρακάτω. Έχω κάνει ελάχιστες αλλαγές ή διορθώσεις που δεν αλλάζουν την ουσία παρά μόνο τη δομή και την ομογένεια του κειμένου.  Στο τέλος θα βρείτε τα link για τα πρωτότυπα.
Η Δημοκρατία στηρίζεται στην προστασία των δικαιωμάτων της μειοψηφίας

 Η λέξη δημοκρατία έχει τραβήξει τα πάνδεινα από τους πολιτικούς. Έχουν γίνει τα μύρια όσα και έχουν ειπωθεί δέκα φορές περισσότερα στο όνομά της. Δύο παραδείγματα: ο Παπαδόπουλος βάφτισε την οικτρή δικτατορία του "Ελληνική Δημοκρατία" και κάθε εισβολή κράτους σε κράτος, στο όνομα της αποκατάστασης της δημοκρατίας γίνεται.
Τι είναι όμως δημοκρατία;
Ας κάνουμε λίγη ιστορία...
Τα πολύ παλιά χρόνια, στο κράτος των Αθηνών (ο θεός να το κάνει κράτος, ένα κωλοχώρι ήτανε τότε) μαζευόταν οι κάτοικοι της πόλης (πολίτες) στην "πλατεία" και συζητούσαν τα προβλήματά τους. Η μάζωξη (περίεργες λέξεις που χρησιμοποιούν οι λεγόμενοι αριστεροί, ε;) αυτή βαφτίστηκε "δήμος", απόκτησε θεσμικό χαρακτήρα και αποφάσιζε για αρκετά θέματα που απασχολούσαν την πόλη. Επειδή λοιπόν η εξουσία πήγαζε από αυτό το "σώμα", τον δήμο, το πολίτευμα ονομάστηκε "δημοκρατία".
Ύστερα, πέρασαν τα χρόνια, τα κράτη μεγάλωσαν και τα πράγματα δυσκόλεψαν πρακτικά για την δημοκρατία. Δεν ήταν δυνατό να μαζεύονται οι κάτοικοι όλων των πόλεων και των χωριών σ' ένα μέρος, να σχηματίζουν το "σώμα" (δήμος) για να αποφασίζουν.
Τότε, κάποιοι, σκέφτηκαν: αφού δεν μπορούμε να πάμε όλοι μαζί σε ένα μέρος, ας στείλουμε αντιπροσώπους στο πόδι μας. Να μην τα πολυλέμε, το νέο "σώμα" το βαφτίσαμε κοινοβούλιο, τους αντιπρόσωπους, βουλευτές και το σύστημα διακυβέρνησης "κοινοβουλευτική ή αντιπροσωπευτική δημοκρατία".
Αυτό το σύστημα σε χοντρές γραμμές είναι που έχουμε σήμερα κι εμείς. Μακράν όμως απέχει από εκείνο που, τότε, στην Αθήνα, λέγανε δημοκρατία.
Να δούμε γιατί:
1.    Τότε, μαζεύονταν όλοι όσοι ήθελαν και είχαν δικαίωμα, σε ένα μέρος, συζητούσαν επί ώρες τα θέματα διεξοδικά. Τώρα οι μόνες συζητήσεις γίνονται στα τηλεοπτικά παράθυρα, τους μετέχοντες και τη θεματολογία την επιλέγει και την κατευθύνει η AGB.
2.    Τότε, όταν διαφωνούσαν, ψήφιζαν και τελικά γινόταν αυτό που ήθελαν οι πιο πολλοί. Τώρα, οι πολλοί ψηφίζουν μια Κυριακή κάθε τέσσερα χρόνια και οι αντιπρόσωποι όταν τυχαίνει να βρίσκονται στο κοινοβούλιο. Φυσικά, καμιά συζήτηση πριν την ψηφοφορία.
3.    Τότε, οι πολίτες συν - αποφάσιζαν, τώρα ψηφίζουν. Τότε, συμμετείχαν, τώρα, η συμμετοχή των πολιτών περιορίστηκε στην ψηφοφορία, οι αντιπρόσωποι είναι απρόσωποι και σίγουρα δεν βρίσκονται εκεί "στο πόδι" των ψηφοφόρων τους αλλά στο πόδι των χορηγών τους.
Τούτο το σύστημα οδηγεί εκ του ασφαλούς τον πολίτη έξω από "τα κέντρα λήψης αποφάσεων" και ουσιαστικά, με την ψευδαίσθηση της επιλογής, τον κρατά δέσμιο ενός ολιγοκρατικού συστήματος που εξακολουθεί να αποκαλείται δημοκρατία ενώ μακράν απέχει από εκείνο που πραγματικά εννοείται ως τέτοια.
Έτσι, σήμερα, αντιπρόσωπος του "δήμου" εκλέγεται αυτός που έχει τη δυνατότητα να ξοδέψει περισσότερα χρήματα σε επικοινωνιακά παιχνίδια, αυτός που θα εμφανιστεί περισσότερες φορές σε πληρωμένα ή όχι τηλεοπτικά παράθυρα, αυτός που θα ενισχυθεί από συμφέροντα. Αν δεν έχει ο ίδιος χρήματα για τα παραπάνω, θα βρεθούν αυτοί που με το αζημίωτο θα του τα δώσουν.
Η μόνη συμμετοχή του λαού του "δήμου" - είναι στην "γιορτή της δημοκρατίας" (οποία Ύβρις!), στην ψηφοφορία.
Όταν το κακό παραγίνεται με το παραπάνω σύστημα, έχουμε έντονες παρεκτροπές. Συνήθως, προηγείται ηθική και αξιακή κατάπτωση, διαφθορά, ανέχεια των πολλών.
Το περίεργο είναι ότι με όλα του τα στραβά αυτό το σύστημα δείχνει να είναι η πλέον αξιόπιστη από τις εναλλακτικές λύσεις διακυβέρνησης.
Κάποιοι, κατά καιρούς, επιχείρησαν να το εξωραΐσουν. Ένα βαψιματάκι, ένα φρεσκάρισμα, μια αλλαγή στη διαρρύθμιση, ό,τι μπορεί ο καθείς.
Τελευταία, οι Πασόκοι γίνανε ένθερμοι υποστηρικτές της "συμμετοχικής δημοκρατίας". Τρελάθηκα μόλις το άκουσα! Γιατί ρε σύντροφοι, υπάρχει ΜΗ συμμετοχική δημοκρατία; Δηλαδή μέχρι σήμερα μας κοροϊδεύατε; Ας είναι... Μη γίνομαι γκρινιάρης. Ας δεχτώ ότι ο πρόεδρος έχει καλές προθέσεις.
Σε τι, λοιπόν, συνίσταται η εξαγγελία της συμμετοχικής δημοκρατίας. "Στην δια της καθολικής ψήφου εκλογή των οργάνων", λένε (Σημείωση 1η: τώρα, τι εννοόυμε όταν λέμε όργανο, θα σας γελάσω... μπουζούκι; βιολί;  Σημείωση 2η:  ΚΑΙ ο πρόεδρος ΟΡΓΑΝΟ είναι)
Η δημοκρατία, συντρόφια του ΠΑΣΟΚ, ΔΕΝ ταυτίζεται με την ψηφοφορία. Αν θέλουμε να "πλατύνουμε" την δημοκρατία ας ακολουθήσουμε ΠΙΣΤΑ και χωρίς παρεκκλίσεις, εξαιρέσεις και πονηριές τους κανόνες της: 
Η δημοκρατία των αντιπροσώπων έχει πυραμιδική δομή: Οι πολλοί (βάση) εκλέγουν λίγους (αντιπρόσωποι ή όργανα τοπικής διοίκησης). Αντιπρόσωποι από πολλές πόλεις συγκεντρώνονται και εκλέγουν όργανα Περιφερειακά κ.ο.κ. Μια φορά κάθε τόσο πολλοί αντιπρόσωποι από όλη την Ελλάδα συγκντρώνονται και εκλέγουν τα κεντρικά όργανα.
Το κάθε όργανο ελέγχεται από και λογοδοτεί στο σώμα που το εξέλεξε. Γιατί ο έλεγχος και η λογοδοσία είναι από τα βάθρα της δημοκρατίας. Το σώμα τώρα των εκλογέων πρέπει να είναι σαφές και να έχει τη δυνατότητα να συνέρχεται, να συζητά, να ακούει. Αν δεν έχει αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι σώμα, είναι αγέλη, όχλος, μόρφωμα, απάτη.
Με αυτή την έννοια, μια ολομέλεια μιας Δημοτικής Οργάνωσης ΕΙΝΑΙ σώμα. Ένα κοπάδι ψηφοφόρων μια ηλιόλουστη Κυριακή ΔΕΝ είναι σώμα.
Αν λοιπόν δεχόμαστε ότι ο πρόεδρος είναι όργανο ΠΟΥ λογοδοτεί και από ποιόν ελέγχεται; Με Αμερικανιές, σύντροφοι, δεν χτίζουμε δημοκρατία. Θα πει κάποιος "ρε φίλε αφού ο κόσμος γυρίζει την πλάτη στις κομματικές οργανώσεις, τι να κάνουμε; πρέπει να τον βάλουμε στο παιχνίδι" Καλά τα λες ρε "κάποιε". Ο κόσμος γυρίζει τις πλάτες στις κομματικές οργανώσεις γιατί τις απαξιώσαμε. Γιατί δεν ακολουθούν τους κανόνες της Δημοκρατίας. Γιατί δεν ελέγχουν κανέναν και κανένας δεν λογοδοτεί σ' αυτές. Γιατί δεν συζητούν, δεν αποφασίζουν και δεν είναι τίποτα άλλο παρά μηχανισμοί ελέγχου της κοινής γνώμης από την κυβέρνηση ή την κομματική ηγεσία. Ο κόσμος γυρίζει την πλάτη στα κόμματα γιατί είναι αναξιόπιστα. Αλλάξτε αυτά και αφήστε τη δημοκρατία ήσυχη. Ο κόσμος μας έχει στο φτύσιμο γιατί είμαστε για φτύσιμο.
Ο κόσμος μας γυρίζει την πλάτη κι εμείς προσπαθούμε πάλι τον εκμαυλίσουμε με πονηριές.
Για να τελειώνουμε λοιπόν με τα παραμύθια σύντροφοι Πασόκοι, να τι θα σας έλεγε ένας πολίτης.... 

     Όταν έχεις ένα καταστατικό που το εφαρμόζεις ή δεν το εφαρμόζεις όπου και όποτε σου αρέσει ή σε βολεύει ή δεν σε βολεύει, γιατί εγώ, ο πολίτης, να σου έχω εμπιστοσύνη;
     Ποιος μου εγγυάται ότι όταν και αν (λέμε τώρα...) βρεθείς στην εξουσία και κυβερνήσεις τον τόπο δεν θα πολιτευτείς με τον ίδιο τρόπο; Ότι τους νόμους και το σύνταγμα δεν θα τα έχεις σφουγγαρόπανο; Αφού το κάνεις στο ίδιο σου το κόμμα και το έκανες όσο ήσουν κυβέρνηση γιατί να σε εμπιστευτώ και να σε (ξανα)ψηφίσω τώρα; Και επιτέλους γιατί με προσβάλλεις με δήθεν συμμετοχικές διαδικασίες που δεν έχουν κανένα νόημα και καμιά ουσία; Γιατί μου προσφέρεις χάντρες και καθρεφτάκια; Μην απορείς λοιπόν αν σου γυρίζω την πλάτη.
     Όταν η λογική του "έλα μωρέ τώρα" σε διαπερνά από την κορυφή ως τα νύχια μην περιμένεις να σε αντιμετωπίσω σοβαρά και μη με ειρωνεύεσαι ότι επιλέγω λάθος. Εσύ με διαπαιδαγώγησες να μη σέβομαι τίποτα και να κοιτάζω να φέρνω τους κανόνες στα μέτρα μου αφού το ίδιο έκανες πάντα. Για αυτό σου γυρίζω την πλάτη, τα κουτσοβολέυω, κοροϊδεύω το κράτος και τις υπηρεσίες, εφαρμόζω το νόμο όπου και όπως με συμφέρει, και ονειρεύομαι ότι ίσως κάποτε τα παιδιά μου ζήσουν σ' εναν κόσμο καλύτερο από αυτόν.
     Αν θέλετε, σύντροφοι Πασόκοι, να με έχετε συμμέτοχο, βάλτε με συμμέτοχο στη λήψη των αποφάσεων και όχι στην εκλογή της ηγεσίας σας. Δώστε μου την δυνατότητα να σας ελέγχω, ελάτε να λογοδοτήσετε σ' εμένα, το μέλος σας, τον ψηφοφόρο σας, τον πολίτη. Ελάτε στη γειτονιά μου, στο χώρο δουλειάς μου, στο καφενείο μου. Όταν αποφασίζετε για το σχολείο των παιδιών μου, για την πλατεία της γειτονιάς μου, για το πεζοδρόμιο μπροστά από το σπίτι μου, ΡΩΤΗΣΤΕ ΜΕ. Όταν μου ζητάτε τα λεφτά μου, πείτε μου τι τα κάνετε, που και πως τα διαθέτετε, και ζητήστε μου τη γνώμη μου τουλάχιστον για το που θα ήθελα να πάνε κάποια από αυτά. Ελάτε να συζητήσετε μαζί μου. Ελάτε να με ακούσετε. Ελάτε να αγωνιστείτε μαζί μου. Μη μου στέλνετε τα ΜΑΤ όταν διαδηλώνω, μη με αποκαλείτε "ρετιρέ" όταν ζητάω αύξηση, μη με φορολογείτε άδικα, μη με εξευτελίζετε στις δημόσιες υπηρεσίες, δώστε μου υγεία και περίθαλψη, δώστε μου δωρεάν και ποιοτική παιδεία, σεβαστείτε τον ιδρώτα μου, δώστε δουλειά στα παιδιά μου, δώστε μου σύνταξη, φτιάξτε την κωλολακούβα που διαλύει το αυτοκινητάκι μου (το αγόρασα με δόσεις και δάνειο από την τράπεζα που με γδύνει στους τόκους, ε;) κάθε πρωϊ. Κάντε με να νοιώθω περήφανος, ασφαλής, πολίτης. Κυβερνήστε για μένα και με εμένα, όχι στο όνομά μου.
     Φοβάμαι, βέβαια, ότι είναι αργά. Τουλάχιστον για πάρα πολλούς από εσάς. Δεν σας πιστεύω πια. Πως να σας το πω για να το καταλάβετε. Αν σας έβαζα στο σπίτι μου, όταν φεύγατε θα μετρούσα τα κουταλοπήρουνα να δω αν λείπει κανένα. Τόσο απλά.


http://pantelismitsiou.blogspot.com/2008/02/1.html
http://pantelismitsiou.blogspot.com/2008/02/blog-post_25.html
http://pantelismitsiou.blogspot.com/2008/02/blog-post_26.html

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Έστιν ούν τέχνη μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας;


















Έργα των Α, Ραζή, Α. Ραζή, Φαίδωνα και Φασιανού

«Δεν υπάρχει τέχνη πιά, με μόνη ίσως εξαίρεση την λογοτεχνία, αν και ούτε γι’ αυτη δεν ειμαι σίγουρος. Η γλυπτική, η ζωγραφική, η μουσική έχει ήδη αγγίξει το τέλειο, τι μπορείς να περιμένεις πια»; Δήλωσε παρά αναρωτήθηκε ο καλός μου φίλος.
Το ανθρώπινο, σκέφθηκα, αλλά δεν ειπα. Η τέχνη εξερευνά το ανθρώπινο, το εσωτερικό, κάνει ορατό το αόρατο γι’ αυτό μπορεί να ειναι άπειρη κι ατελεύτητη.
«Έτσι όμως δεν έχει σκοπό, δεν επιδιώκει κάτι που να αφορά την ανθρωπότητα ή τον άνθρωπο σαν σύνολο. Συνεπώς, αν η τέχνη δεν απυθύνεται στην κοινωνία, τότε γιατί να μ’ ενδιαφέρει»;
Κάνεις λάθος αν νομίζεις ότι η τέχνη που εσυ σήμερα θαυμάζεις και θεωρείς ως την έκφραση της αξεπέραστης τελειότητας εξέφρασε ποτέ την ανθρωπότητα ή αφορούσε «το όλον». Πάντα σε μειοψηφίες απευθύνεται και από αυτές γίνεται αποδεκτή. 
«Μα πλέον δεν υπάρχουν παρά αντιγραφές ή μιμήσεις των τέλειων»
Στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογέννεση όπως και στη ζωή. Όλοι και όλα στηρίζονται σε ό,τι έχτισαν ή δημιούργησαν ή σκέφθηκαν ή ειπαν όλοι μας οι πρόγονοι στην πορεία τους στη γη. Αν υπάρχει συλλογική μνήμη, μπορεί κανείς να την διακρίνει ανάμεσα στις γραμμές κάθε λογοτεχνικού κειμένου, π.χ. που γράφτηκε σε οποιαδήποτε εποχή και σε οποιοδήποτε μέρος της γης.
.....
Η ανυπαρξία παρθενογέννεσης δεν ειναι κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Δεν συγχωρεί ούτε καθαρίζει τα πάντα. Ίσως να κάνει τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην επιροή και το αντίγραφο δυσδιάκριτη σε περιπτώσεις που κινούνται στα όρια, αλλά μέχρι εκεί ...

Εδώ οι καλές άδειες!


Ο αρμόδιος μελετών την αίτηση

Τούρθε του ανθρώπου και πάει στην κυρία περιφέρεια ζητώντας άδεια για εγκατάσταση αποθήκευσης σκράπ. Τι εστί σκράπ; Παλιοσίδερα. Είχε μαζί του προμελέτες, μελέτες, εγκρίσεις, χάρτες, βεβαιώσεις, όλα τα λιλιά και όλα τα καλούδια και τα κατέθεσε και τούτα στα πόδια των υπαλλήλων. Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και η κυρία περιφέρεια του εκδίδει την απαραίτητη άδεια μαζί με τους όρους λειτουργίας.
Άψογα! Διότι αυτό είναι κράτος και έτσι πρέπει να λειτουργεί και τι καλά που είμαστε όλοι!
Περνά ένα εξάμηνο και νάτος ο κύριος πάλι στην πόρτα της περιφέρειας! Τι κουβαλά αυτή τη φορά; Ένα απλό χαρτί. Και τι ζητά; Επέκταση της άδειας. Εντάξει! Να στη δώσει η κυρία αγόρι μου την επέκταση. Τι της ζήτησες; Μια νύχτα τρελού έρωτα εσύ αυτή και τρία φιλικά ζευγάρια μαζί με τον κηπουρό της διπλανής βίλας; Μια επέκταση! Τι ζητάς να επεκτείνεις παλληκάρι; Ε, φυσικά τη δραστηριότητά σου, τι θα επέκτεινες; Την υφαλοκρηπίδα;  Και τι θες να κάνεις; Να αποθηκεύεις και άλλα υλικά; Τι υλικά; ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΠΑΝΤΟΣ ΕΙΔΟΥΣ;;;;; Οουκέι μπόι!
Την πήρε το παλληκάρι την άδεια. Άδεια να χειρίζεται, να αποθηκεύει και να διακινεί κάθε είδους επικίνδυνα απόβλητα, εκτός ραδιενεργών. Από νοσοκομειακά μέχρι χημικά και από πετρελαϊκά μέχρι μπαταρίες. Τα πάντα όλα. Κι ενώ για τα παλιοσίδερα του ζήτησαν του κόσμου τα χαρτιά, δέκα μελέτες και πενήντα βεβαιώσεις, για τα επικίνδυνα απόβλητα πήγε με μια κωλοαίτηση και την άδεια την πήρε!
Μπράβο στο παλληκάρι! Δεν ξέρω τι προσόντα είχε, αυτός ή ο κηπουρός της διπλανής βίλας, αλλά την άδεια την πήρε. Έτσι. Αμελέτητη. Διότι κύριε αν έχεις αμελέτητα στη χώρα τούτη, αμελέτητες τις παίρνεις τις άδειες. Και η κυρία περιφέρεια μ’ ένα χαμόγελο να γράφει στο χαρτί της άδειας «πως δεν επέρχονται σημαντικές αλλαγές στο αντικείμενο» γι’ αυτό δίνει άδεια χαμογελώντας ικανοποιημένη.
Έτσι συμβαίνει στη χώρα που θέλει να είναι ελεύθερη και ωραία. Για να ανοίξεις κοτέτσι θες εκατό φακέλους, για να ανοίξεις πτηνοτροφείο αρκεί ένα φακελάκι.
Τώρα, μαθαίνω, ο κύριος πουλάει την επιχείρηση που έχει βαρβάτες άδειες κι ενώ πριν άξιζε τρεις δραχμές, τώρα αξίζει τριάντα. Τυχαίο; Δε νομίζω.
Όλα τα στοιχεία στάλθηκαν στους αρμόδιους υπουργούς και στην κυρία περιφέρεια. Είναι επίσης στη διάθεση κάθε πικραμένου. 

Τετάρτη 18 Μαΐου 2011

Της σελήνης...


Λαμπρή πανσέληνος

Η «έκπαγλος σελήνη» τρυπώνει απ’ το παράθυρο και με τραβά απ’ το μανίκι στο μπαλκόνι. Η αναζωογονητικά ευχάριστη Μαγιάτικη δροσιά καθαρίζει το μυαλό και σηκώνει απ’ τους ώμους μου μέρος της κούρασης μιας μακριά μέρας. Ο καφές στην κούπα και στα ηχεία Calexico με Iron & Wine.

Υπάρχουν μέρες τόσο γεμάτες σε γεγονότα που στον απολογισμό τους θαρρείς πως ήταν περισσότερες της μιας και η σημερινή ήταν μια τέτοια. Μελαγχολική διαπίστωση: η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά μυαλά κι έχει απεριόριστες δυνατότητες να παράξει έργο κι όμως οι Έλληνες αναλωνόμαστε σε λογομαχίες χωρίς ουσία και αποτέλεσμα. Μια προτροπή, μια θέση, μια γραμμή πλεύσης έχω να δώσω, αν ο λόγος μου έχει και την παραμικρή δύναμη, την ελάχιστη έστω αξία και θα το κάνω συνεχώς μέχρι να μας γίνει συνείδηση:  Μπορεί να βιώσουμε ταπεινώσεις, να καταπιούμε προσβολές, να εκλιπαρήσουμε βοήθεια αλλά ας κάνουμε τα πάντα ώστε ποτέ να μην ξαναβρεθούμε στην ίδια θέση. Η επιτυχία μας κόντρα στις προβλέψεις ας είναι η «εκδίκησή» μας.

Δεν ξέρω γιατί έπρεπε να αποδείξουμε για μια ακόμη φορά ότι η εθνική συνεννόηση επιτυγχάνεται μόνο δια της επιβολής. Δεν ξέρω γιατί την κρισιμότητα των στιγμών πρέπει να μας την δείχνουν με βίαιο τρόπο. Αυτή η πεισματική μας άρνηση να δεχτούμε την πραγματικότητα ως τέτοια, δεν γνωρίζω αν οφείλεται στη νοοτροπία μας ή είναι αποτέλεσμα του τρόπου που επί χρόνια εκλέγουμε όσους μας κυβερνούν. Ίσως δηλαδή καταλήξαμε να εκλέγουμε αποκλειστικά ανθρώπους που κινούνται πολύ χαμηλότερα του εθνικού μέσου όρου εξυπνάδας. Την αίσθηση αυτή την είχα έντονη παρακολουθώντας σήμερα βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προσπαθούν να προβλέψουν τη στάση του αρχηγού τους ύστερα από την «παραίνεση» για συναίνεση εκ μέρους των δανειστών μας. Την ίδια αίσθηση είχα επίσης επί μήνες τώρα ζώντας πράξεις ή μη πράξεις υπουργών ή κυβερνητικών βουλευτών. Να δούμε αν μας επιβληθεί και η χάραξη εθνικής στρατηγικής, γιατί χωρίς τέτοια η έξοδος από την κρίση θα είναι απλά ένα διάλειμμα μέχρι την επόμενη.

Θα μου πεις, εδώ υπάρχουν άνθρωποι που εκλαμβάνουν την «πάλη των τάξεων» σαν κλοτσοπατινάδα και ευχαρίστως θα έριχναν μπουνιές στον βιομήχανο γιατί αυτό επιβάλλει το «Κεφάλαιο» το οποίο έχουν μελετήσει επισταμένα, ε; Είναι οι ίδιοι οι οποίοι δεν αποκηρύσσουν τη βια σαν μέθοδο επίλυσης πολιτικών διαφορών διότι φοβούνται μη βγω εγώ όταν θα ξεκινήσουν την επανάσταση και τους κάνω ασφαλιστικά μέτρα στηριζόμενος στο γεγονός ότι κάποτε πήραν μέρος σε διαδήλωση κατά της βίας. Μετά από αυτό, το μόνο σίγουρο έλλειμμα που αποδέχομαι είναι σε ζουρλομανδύες. Πόσους να διαθέτουμε; Πέντε, δέκα, δεκαπέντε χιλιάδες; Που να φτάσουν παιδί μου! εδώ θέλουμε.... μισό λεπτό, μμμμ πόσο είναι το 10 τα εκατό του εκλογικού σώματος ρε παιδιά; Ε, τόσους!
Γι αυτό λέω, το φεγγάρι είναι η μόνη μου παρηγοριά απόψε....